Aineisto-ohjeet

Verkkokampanja aineisto-ohjeet

Bannerit voidaan toimittaa kuva- (png, gif ja jpg) tai html5-muodossa.

Bannerin sisällä toimiva video on hyväksyttävä. Aineistot voivat olla animoituja ja tehosteäänet ovat sallittuja, jos ne aktivoituvat vasta, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle tai klikkaa mainosta. Erikoisratkaisuista on sovittava aina erikseen.

Aineiston lisäksi tarvitsemme URL-osoiteen, johon mainos linkitetään. Linkin pitää aueta erilliseen ikkunaan. Linkissä tulisi välttää ääkkösten ja muiden erikoismerkkien käyttöä, koska enkoodaus ei välttämättä toimi oikein, kun mainos ajetaan useamman järjestelmän läpi.

Kaikkien aineistojen sekä mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Mainostajan tulee testata aineisto yleisimmillä selaimilla (esimerkiksi Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera, Safarin yleisimmät versiot).

Noudatamme ohjeistuksissa IAB Finlandin verkkomainonnan standardeja.

Mainosmuoto Koko – px Maksimikoko – kt
Tiedostonmuoto
Avaussivun hallinta 750 x 1041 200 GIF, JPEG, PNG
1500 x 1041 200 GIF, JPEG, PNG
Maksiparaati 980 x 552 80 GIF, JPEG, PNG, HTML
Paraatipaikka 980 x 400 80 GIF, JPEG, PNG, HTML
Panoramabanneri 980 x 120 40 GIF, JPEG, PNG, HTML
Jättibanneri 728 x 90 40 GIF, JPEG, PNG, HTML
Suurtaulu 140 x 350 40 GIF, JPEG, PNG, HTML
Pidennetty suurtaulu 160 x 600 40 GIF, JPEG, PNG, HTML
Torni 200 x 900 60 GIF, JPEG, PNG, HTML
Jättiboksi 468 x 400 40 GIF, JPEG, PNG, HTML
Tuplaboksi 468 x 600 80 GIF, JPEG, PNG, HTML
Mainosboksi 300 x 250 40 GIF, JPEG, PNG, HTML
Tikkeri 1600 x 45 40 GIF, JPEG, PNG, HTML
Tarranurkka 300 x 200 40 GIF, JPEG, PNG, HTML
Iso painike 150 x 200 40 GIF, JPEG, PNG, HTML
Myyntiruutu 150 x 200 40 GIF, JPEG, PNG
Mobiiliparaati 300 x 300 40 GIF, JPEG, PNG, HTML
Mobiilipanorama 300 x 150 30 GIF, JPEG, PNG, HTML
Koko sivun mainos, näköislehti 768 x 960 300 JPEG, PNG

Kuva-aineistot (GIF, JPG ja PNG)

Verkossa käytetään RGB-värejä (kaikki selaimet eivät osaa lukea CMYK-värejä).

Html5-aineistot

Syksyn 2015 myötä selainten Flash-tuki on selkeästi heikentynyt. Suosittelemme animoitujen/toiminnallisten aineistojen tekemistä HTML5-muotoon.

IAB on laatinut yleiset html5-ohjeet mainostajalle, tutustu ohjeisiin.

Aineistotoimituksen yhteydessä on ilmoitettava selaimet joilla banneri toimii, jotta mediassa voidaan estää bannerien näyttäminen selaimilla, joilla se ei toimi.
On suositeltavaa testata vähintään kahdella viimeisimmällä versiolla yleisimmistä selaimista. Bannereille on tehtävä backup-kuvat, joita voidaan näyttää vanhemmilla selaimilla

 Tikkeri

Tikkeri on selainikkunan alalaidassa oleva nauhamainen mainosmuoto, joka pysyy paikallaan sivu selailtaessa. Tikkeri-toteutuksessa on itsessään mukana Sulje–painike (mainokseen ei Sulje-painiketta tarvitse näin erikseen tehdä). Ota huomioon toteutuksessa, että kapeilla näytöillä suuri osa tikkeristä jää piiloon. Sijoita ydinviestit mainosalueelle vasempaan reunaan (980 x 45 px) ja täytä taustavärillä loput tikkeristä. Myös symmetrisyys toimii hyvin. Ei ääntä tai laajenevaa aineistoa. Ei ääntä tai laajenevaa aineistoa. Tikkeriä ei näytetä puhelimessa.

Mobiilitikkeri

Tikkeri-toteutuksessa on itsessään mukana Sulje–painike (mainokseen ei Sulje-painiketta tarvitse näin erikseen tehdä).

Tarranurkka

Tarranurkka-toteutuksessa on itsessään mukana Sulje-painike (mainokseen ei tarvitse Sulje-painiketta näin erikseen tehdä).

Paraati + tapetti

Tapetti on sivun taustakuva. Se toteutetaan joko kopioimalla toistuvaa kuvaa tai yhtenä suurena kuvana. Tapetti tulee näkyville paraatipaikan yhteyteen. Paraatipaikan koko 980 x 400 px, 80 kt. Tapetin kilotavukoot: toistuva max 20 kt / suuri max. 100 kt. Tapetin tiedostomuoto:gif tai jpg (ei animoitu).

  • Toteutuksen tulee olla hillitty
  • Tapetti ei ole klikattava
  • Keskisuomalaisella on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen
  • Jokainen verkkopalvelun käyttäjä ei näe tapettia

Avaussivun hallinta

Avaussivun hallinta on erillinen kokosivun mainos. Mainos on näkyvillä kymmenen sekunnin ajan, jonka jälkeen siirrytään automaattisesti KSML.fi-verkkopalveluun. Aikaraja kannattaa huomioida mainosta suunnitellessa. Käyttäjä voi joko avata mainoksen (siirtyä mainostajan omille sivuille) tai sulkea sen. Mainos sijoitetaan ”kehyksiin”, missä erillinen sulje-painike.

  • Tekniset tiedot: 750 x 1041 px, 4500 x 1041 px
  • Näytetään KSML.fi: tietokone ja tabletti
  • Tiedostokoko: Avaussivun hallinnan lopullinen tiedostokoko maksimi on 200 kt
  • Aineisto: Tiedosto voi olla GIF-, JPG- tai PNG-muotoista.
  • Mainoksen näkymisaika: Avaussivun hallinta näkyy käyttäjälle kymmen sekunnin ajan, minkä jälkeen se sulkeutuu automaattisesti. Käyttäjällä on myös mahdollista sukea mainos aiemmin erillisestä sulje-napista
  • Mainoksen sulkeminen: Mainokseen ei lisätä tekovaiheessa sulje nappia, Keskisuomalainen sijoittaa sulje-napin automaattisesti mainoksen kehykseen

Äänen käyttö mainoksessa

Äänen käynnistys ”ääni päälle”-painikkeesta. Mainoksessa tulee tässä tapauksessa olla myös ”ääni pois”-painike, josta kävijä voi halutessaan keskeyttää äänen. Tehosteäänet sallitaan vain klikatessa tai kun hiiri viedään mainoksen päälle (mouse-over).

Rich Media -ratkaisut

Aineisto-ohjeet ja tarkemmat tuotekuvaukset.

Osoite: http://showroom.adform.com/publishers/keskisuomalainen/

Videoparaati

Videoparaatin hintaan sisältyy mainostila, videon houstaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.
Videoparaatimainos koostuu seuraavista osista:

  • Taustakuva
  • Aloituskuva (aloituskuvaa klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon)
  • Video
  • Lopetuskuva (ei pakollinen, mutta suositeltava)

Videoparaati: tietokone

Videoparaatin tekninen ohjeistus:

  • Taustakuvan pikselikoko 980 x 400 px. Taustakuvan päälle tulee näkyville aloituskuva. Keskitä viestisi vasempaan reunaan (leveys 320 px), huomio reunat aloituskuvan ala/ylä/oikea reuna 20 px.
  • Aloitus‐ ja lopetuskuvan pikselikoko 640 x 360 px
  • Videoruudun koko on 640 x 360 px
  • Kuvien tulee olla jpeg, gif tai png ‐muodossa
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki
  • AAC
  • Play‐nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan YouTube-linkki. Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin. Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.

Mobiilivideoparaati

Mobiiivideoparaatimainos koostuu seuraavista osista:

  • Taustakuva 300 x 300 px
  • Aloituskuvan ylä/ala osaan taustakuvalle tilaa n. 65 px. kts. mallikuva
  • Aloitus‐ ja lopetuskuvan pikselikoko 300 x 169 px
  • Videoruudun koko on 300 x 169 px
  • Videoalue on pystysuunnassa keskellä.
  • Kuvien tulee olla jpeg, gif tai png ‐muodossa
  • Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki
  • AAC
  • Play‐nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan YouTube-linkki. Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.

Aineisto-ohjeet videolle

Ohje koskee sekä videoetusivua, artikkelivideota (out-stream) ja SPOT-mainontaa.

  • Videon koko: 640×360, 854×480, 1280×720 pikseliä (16:9 kuvasuhde, 720p/1080p suositus)
  • Kuvataajuus: 25 fps
  • Videon bitrate: Yli 1,5 Mbps
  • Video codec: H.264, MPEG-4, MPEG 1/2, VP5/6, DIVX, XviD
  • Pikselimuoto: Square pixel
  • Audio bitrate: Yli 128 kbps
  • Audio codec: AAC tai mp3

Vain yksi koko. Mielellään mahdollisimman suuri, sillä videoplayer skaalaa tarpeen mukaan alaspäin. Tiedoston lähetys mielellään osoitteen takaa, alle 10mb videot myös meilitse.

Lisäksi tarvitaan URL-osoite, johon mainos linkitetään. Linkin pitää aueta erilliseen ikkunaan. Linkissä tulisi välttää ääkkösten ja muiden erikoismerkkien käyttöä, koska enkoodaus ei välttämättä toimi oikein, kun mainos ajetaan useamman järjestelmän läpi.

Aineiston toimittaminen

Valmiin aineiston määräajat 5 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua:

Erikoisratkaisut ja kaikki muut kuin kuvamainosmuodot.

3 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua:

GIF-, JPG- tai PNG-kuva-aineistot, kolmannen osapuolen tägimateriaali.

Valmistettava aineisto: 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineiston toimittamisen yhteydessä tarvitaan seuraavat tiedot: mainostajan nimi, kampanja-aika, mainospaikka (mikä verkkopalvelu kyseessä ja mikä mainosmuoto), mainoskohtaiset ohjeet sekä mainoksen linkitysosoite.
Aineistot tulee toimittaa sähköpostitse osoitteeseen ilmoitukset@keskisuomalainen.fi

Mainokset sijoitetaan paikoilleen kampanjan ensimmäisenä päivänä kello 10:00 mennessä. Keski-Suomen Media ei takaa kampanjan alkavan haluttuna ajankohtana, jos aineistoa ei toimiteta ohjeiden mukaisesti tehtynä, se myöhästyy, on teknisesti toimimaton tai sisällöllisesti arveluttava.

Aineiston vaihtaminen

Kampanja-aikana aineiston voi halutessaan vaihtaa kerran per mainospaikka per kampanja-aika. Vaihtoaineiston toimitus on aineistoaikataulun mukainen. Useammasta mainoksen vaihdosta laskutamme tuntityön mukaisesti, á 85 euroa/h (+alv).